قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358788820141222The Right to Food in Situation Armed Conflict under International Lawحق دسترسی به غذا در مخاصمات از منظر موازین حقوق بین الملل7361193410.22106/jlj.2014.11934FAچنگیز اسفندیاریعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسیدباقر میر عباسیاستاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20150224regard to the role and bringing food to needy (deprived) people in an emergency situation particularly in internal armed conflict and the international community and the view that this kind of situation in the international humanitarian law and international Human Right law are dominant, it is necessary that the issue from different aspects investigated. Method of doing this research is based on common methods of social sciences in description and analysis. with regard to studying the documents, the evidence connected with the international humanitarian law and international Human Right law in connection with the right to determine the food that conventions, the additional protocol related organizations, the right to the food in this situation was good has identified and commitments countries and the two sides quarrelling in regard to deliver food to needy people exactly express From the viewpoint International humanitarian law conventions, the additional protocol related organizations, with requirement Uri obligations such as non-proliferation treaty famine to drag civilians, Destruction of agricultural products and food, the right to receive Humanitarian Assistance and freedom of movement of humanitarian aid workers in the field of the food right, time armed hostilities between international and the occupation, so that means hunger in this conflict as war crimes, genocide crimes and crimes against humanity has considered, right to be in violation of the right to food through the various international such as the international criminal tribunal, and the Security and etc. . . Recognized by international law by international humanitarian law in armed conflicts, but non-binding international commitments in Internal arm conflict in the field of food aid to civilians is not created.حق دسترسی به غذا و رهایی از گرسنگی جزء حقوق بنیادین بشری بوده و تحت هیچ شرایطی حتی در مخاصمات نیز قابل تعلیق نیست . زیرا هر گونه تعدی به حق غذامی تواند منجر به مرگ ناشی از گرسنگی شود . این حق در اسناد مختلف بین المللی ، منطقه ای و ملی شناسایی شده است . با توجه به نقش غذا و رساندن آن به افراد نیازمند در شرایط اضطراری به ویژه در مخاصمات مسلحانه داخلی و بین المللی و با توجه به انکه در این نوع وضعیت ها هم حقوق بین الملل بشروهم حقوق بین الملل بشردوستانه حاکم است، لذا حقوق بین الملل تا آن حد پیش رفته که استفاده از ابزار گرسنگی، نابود کردن یا غیر قابل استفاده کردن اموال برای حیات جمعیت غیرنظامی، ممانعت ازدریافت کمک های بشردوستانه و... در مخاصمات مسلحانه را به منزله جنایات جنگی،جنایات ژنوساید و جنایات علیه بشریت قلمداد نموده ، حق داد خواهی در مورد نقض حق غذا را از طریق نهاد های مختلف بین المللی از قبیل دیوان کیفری بین المللی، شورای امنیت و ... به رسمیت شناخته است.قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358788820141222Jurisdiction over Cyber Crimesنحوه اعمال صلاحیت دادگاهها در رسیدگی به جرایم فضای مجازی37641332810.22106/jlj.2014.13328FAگودرز افتخارجهرمیاستاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی0009-0000-4300-9572ابراهیم اسلامیدانشجوی دکتری حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد رودهن و دادرس دادگاههای تجدیدنظر استان تهرانJournal Article20150621With the advent and development of information and communication technology, human life has undergone fundamental changes. Some human behaviors which have been traditionally criminalized in every society, today take place in the form of criminal ideas in a language specific to the computer systems or through online network. Thus there is a new world called cyberspace in which traditional boundaries have become meaningless. Perhaps some crimes against persons are planned and committed far from the residence of the victims or it is possible that ones’ usual means of everyday life are used as criminal tool against him/her or others. Today, cyber terrorism as an international crime has become the subject matter of controversies among international lawyers and the main question in this context is determining the courts’ jurisdiction which in turn poses another question as to application of procedural law rules in this respect. Traditional rules and principles regarding jurisdiction have been challenged by criminal acts which are committed through cyberspace. This paper seeks to provide an appropriate answer to the question that in the case of transnational cyber-crimes, how and to what extent courts of a given State may claim and exercise jurisdiction and on the other hand in the case of conflict of jurisdiction which rule or rules should apply to resolve such a conflict. Providing an appropriate answer to the question requires dwelling on international standards governing conflict of jurisdictions and studying practices of those states which are pioneers in combat against cyber-crimes.با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولاتی اساسی در زیست انسانی صورت گرفته است. آن دسته از رفتارهای انسانی که به شکل سنتی جرم تلقی میشد، امروز به شکل ترجمة ایدههای مجرمانه به زبان خاص رایانه و یا از طریق فضای مجازی تحقق مییابد. به این ترتیب، فضای جدیدی به نام فضای سایبر ایجاد شده است که در آن مرز و محدوده به شکل سنتی معنی ندارد. یکی از مهمترین پرسشها در این قلمرو آن است که در هنگام ارتکاب یک جرم سایبری صلاحیت محکمه رسیدگیکننده را با استناد به کدام یک از اصول حقوقی آیین دادرسی میتوان شناخت. اقدامات مجرمانه در این فضا اصول و قواعد صلاحیتی سنتی را به چالش کشیده است. پرسش اصلی این مقاله آن است که در صورت وقوع یک جرم سایبری چگونه و تا چه حد دادگاههای یک کشور میتوانند اعمال صلاحیت نمایند. همچنین در صورتی که میان صلاحیتهای متفاوت نسبت به یک جرم سایبری تعارض حاصل شود، برای رفع آن بر اساس کدام یک از اصول حاکم بر صلاحیت دادگاهها باید عمل کرد. پاسخ به این پرسشها نیازمند موشکافی دقیق موازین بینالمللی ناظر بر صلاحیت محاکم و رویه بینالمللی کشورهای پیشرو در زمینه مبارزه با جرایم سایبری است که در این مقاله به بازخوانی این مقررات و مطالعه این دست رویهها و در پایان به ارایه راهحل پیشنهادی در حل تعارض صلاحیتهای دادگاهها پرداخته خواهد شد.قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358788820141222Comparative study of doctrine of apparent agencyبررسی تطبیقی نظریه نمایندگی ظاهری65931193610.22106/jlj.2014.11936FAمنصور امینیدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیمونا عبدیکارشناسارشد حقوقخصوصی دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-2401-2415Journal Article20150224By development of commerce and significant speed of commercial Transactions, Specialization of affairs, existence of increasingly varied needs, Formation of legal Entities, formation of universal economy and many Other Factors, direct actions And stewardship for all legal activities have Been reduced. Such issues reinforce The importance and necessity of attention to agency institution. Among the different types of agencies, apparent agency is one of the most Important and practical and also the newest kind of agency which is a Combination of two theory: theory of agency and theory of appearance. According to a general principle of agency field, an unauthorized agent is Not Able to bind his principal to contract with third parties. Apparent Agency is its Exception. Despite of being exceptionality, apparent agency has been realized And accepted in two main legal systems – common law Systems and civil law Systems - and also in different countries regardless of Level of development. This theory has new scopes and applications that in our legal system have not been considered by legislators, judges, and legal writers. This article introduces these applications that have been used by countries specially in common law systems in recent years and also will introduce some model of legislation in relation with entering this theory into the civil law systems.با توسعه تجارت و سرعت زیاد مبادلات تجاری، تخصصیشدن امور، پدیدآمدن نیازهای متنوع و رو بهرشد، شکلگیری اشخاص حقوقی و همچنین شکلگیری اقتصاد جهانی و بسیاری عوامل دیگر، افراد، کمتر بهطور مستقیم و به مباشرت، همه اعمال حقوقی را انجام میدهند. این عوامل، اهمیت و ضرورت توجه به نهاد نمایندگی را قوت بخشیده است. میان اقسام مختلف نمایندگی، نمایندگی ظاهری یکی از جدیدترین، مهمترین و کاربردیترین اقسام نمایندگیهاست که ترکیبی از دو نظریه - نظریه نمایندگی و نظریه ظاهر - است. نمایندگی ظاهری، استثنائی بر این قاعده عمومی حوزه نمایندگی محسوب میشود که نماینده غیرمجاز و فاقد اختیار نمیتواند اصیل خود را به قرارداد با ثالث ملزم کند. بهرغم استثنائیبودن این نظریه، در هر دو نظام حقوقی ( حقوق نوشته و حقوق کامنلا و حتی نظامهای حقوقی مختلط) و همچنین در میان کشورهای مختلف – صرفنظر از درجه پیشرفت و توسعه – مفهومی شناخته شده است و مورد پذیرش بیشتر نظامهای حقوقی قرار گرفته و قلمروها و کاربردهای جدیدی دارد که البته در نظام حقوقی ایران مورد توجه قانونگذاران، قضات و نویسندگان حقوقی قرار نگرفته است. در این نوشتار به معرفی این کاربردها که در چند سال اخیر مورد استفاده کشورها به ویژه در نظامهای دارای حقوق عرفی ( کامنلا) قرار گرفته است میپردازیم و همچنین از چند مدل قانونگذاری در ارتباط با ورود این نظریه به قوانین کشورهای دارای حقوق نوشته سخن خواهیم گفت.قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358788820141222Possibility of consideration of organized Gangs as opposed armed groupsبررسی امکان تلقی باندهای تبهکاری سازمانیافته بهعنوان گروههای مسلح معارض951191193710.22106/jlj.2014.11937FAهمایون حبیبیاستادیار گروه حقوق عمومی و بین الملل دانشگاه علامه طباطباییکیوان اقبالیدانشجوی دکتری حقوق بین الملل عمومی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150224Organized gangs usually are considered as a threat for security of human societies. But today, rising of a new generation of organized gangs, is resulted in serious worries about birth of a new kind of rebels and consequently fear about creation of a serious threat for states sovereignty on behalf them. In fact, tendency of the new generation of gangs to control on the land of a government, the their high level of organization and using widespread violence by them, make such a similarity between these groups and rebel groups that some experts consider them as a new kind of rebels and acclaim that acts of governments against these kind of gangs must be seen as a non-international armed conflict. But The analysis show that there are important differences between new generation of gangs and opposed armed groups in relation to goals, structures and so each one of these phenomena must be considered as a different phenomena.باندهای تبهکار سازمان یافته همواره به عنوان تهدیدی برای امنیت در جوامع انسانی محسوب شدهاند، اما امروزه ظهور نسل جدیدی از آنها، باعث گردیده تا نگرانیهایی جدی در ارتباط با تبدیل این گروهها به به گونهای جدید از شورشیان و به تبع آن واهمه از ایجاد تهدیدی جدی بر علیه حاکمیت دولتها از جانب ایشان به وجود آید. در واقع، تمایل باندهای تبهکاری نسل جدید به کنترل بخشهایی از سرزمین یک دولت، سازماندهی بالای آنها و توسل گسترده ایشان به خشونت، آنها را چنان به گروهای شورشی مشابه کرده که برخی از صاحبنظران، باندهای تبهکاری نسل جدید را به عنوان گونهای از جدید از گروههای مسلح معارض تلقی کرده و عملیات دولتها بر علیه ایشان را مخاصمه مسلحانه داخلی اعلام نمایند. اما بررسیهای دقیقتر نشان دهنده آن است که این گروهها همچنان در زمینه نیات و اهداف، همچنین ساختار و تشکیلات با شورشیان دارای تفاوتهای عمدهای بوده و در نتیجه میبایست به عنوان مفهومی جداگانه از یکدیگر محسوب گردند.قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358788820141222Competence of Parliament to create the supreme councils within the executive
" Independence of powers or legislative supremacy "صلاحیّت مجلس شورای اسلامی در تأسیس شوراهای عالی اجرایی « استقلال قوا یا تحدید صلاحیّت های قوه مجریه »1221501193810.22106/jlj.2014.11938FAعلیرضا دبیرنیادکتری حقوق عمومی، استادیار گروه حقوق عمومی و بین الملل دانشکده حقوق، دانشگاه قمJournal Article20150224The existence of numerous supreme councils in the iranian legal system and their’s practical independence from the executive has raised ambiguities in the status and authority of these councils thus research of them is important in constitutional and administrative law. Because the strict separation between the executive and legislative affairs has not been done in the legal system thus establishment of the supreme councils by parliament can limit the authority of executive and increase the power of parliament.The supreme councils which established by parliament within the executive, cause an imbalance of power between the legislative and executive. "sovereign from and by the people" - regardless of the superior of each powers - has emphasised in the fifth part of constitution thus any interference by each of the powers within the other, may be considered as a undemocratic methods. Did you mean: از سوی دیگر «اصل صلاحیّت» در حقوق عمومی به هیچ <em>قهوه</em> ای اجازه نمی دهد تا نسبت به توسعه اختیارات خود بدون وجود تصریح در قانون اساسی اقدام نماید The principle of " Incompetence " in public law does not allow to any powers to increase their’s competence without any stipulation in the constitution, otherwise any unauthorized power development considered as a violation of people’s sovereignty. Regardless of the lack of strict separation between legislative and executive powers in the legal system, there are some supreme councils with the higher authorities but do not considered as a part of executive power. The supreme councils have features such as; legal position, regulatory or policy actions, using some powers of ministers, dominance of appointed members on Ministers and lack of effective supervision on activities of supreme councils.These features cause the formation of alternative political power to doing professional executive affairs beside the ministers’s authorities. In this situation, there is no supervision of the executive and legislative powers on the supreme councils activities.وجود شوراهای عالی اجرایی متعدد در نظام حقوقی ایران و استقلال نسبی آن ها از ساختار قوه مجریه ابهاماتی را در خصوص جایگاه و صلاحیّت های این دسته از شوراها مطرح کرده است به نحوی که اقدام پارلمان در تأسیس شوراهای عالی اجرایی می تواند به تحدید صلاحیّت های یک قوه و توسعه اختیارات قوه دیگر منجر شود. بر همین اساس در مواردی که پارلمان به تأسیس شوراهای عالی در ساختار قوه مجریه اقدام کرده است از یک سو مباحثی تحت عنوان تداخل وظایف و صلاحیّت های میان قوای مقننه و مجریه مطرح می گردد و از سوی دیگر ساختار جدیدی در چرخه قدرت سیاسی- اداری کشور شکل گرفته است که ابزار مؤثری هم برای پاسخگوئی آن ها پیش بینی نشده است. در فصل پنجم قانون اساسی به «قوای ناشی از حق حاکمیّت مردم» تصریح شده است و اِعمال حق حاکمیّت صرفاً از طریق قوای سه گانه - بدون توجه به برتری و یا ویژگی منحصر به فرد قوه دیگر- مورد تأکید قرار گرفته است و بر همین اساس دخالت هر یک از قوا در حوزه صلاحیّت قوه دیگر به «اصل حق حاکمیّت مردم و قوای ناشی از آن» خدشه وارد خواهد کرد ضمن این که «اصل عدم صلاحیّت» در حقوق عمومی به هیچ قوه ای اجازه نمی دهد تا نسبت به توسعه اختیارات خود بدون وجود تصریح در قانون اساسی اقدام نماید. بنابراین هر گونه تغییر در نحوه توزیع قدرت سیاسی از سوی هر یک از قوا در تعارض با اراده مردم است و به منزله نقض حق حاکمیّت ملّت تلقی می گردد. قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358788820141222Individuals Sanctions in public international law: sanctions on some Iranian nationalsتحریم اشخاص حقیقی از منظر حقوق بینالملل با تأکید بر تحریم برخی اتباع ایرانی151861193910.22106/jlj.2014.11939FAسیدیاسر ضیاییاستادیار گروه حقوق بینالملل دانشگاه قمعلیرضا محمدی مطلقدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بینالملل دانشگاه قمJournal Article20150224Sanction as a mechanism to force states to comply with their international obligation has been used since many years ago. Sanction is a kind of countermeasure which had been used against states before issuing on individuals. Emerging of international terrorism and rising criticisms about traditional sanctions caused to founding a new generation of sanctions which is called Smart sanction. In a form of smart sanction the nongovernmental actors, who are violating international norms, are sanctioned. A form of smart sanction is individual sanction, which has raised so many new debates. Although this kind of sanction is issued because of violating international norms by targeted people, it would be against international principles. Using of these sanctions indiscriminately and ignorantly for its aftermath is against of the doctrine of smart sanction. Listing some Iranian nationals due to their relation with Iran’s nuclear program, ballistic missiles and violating human rights, would be contravention of international law and fundamental principles such as: immunity of state property, impunity of diplomats and councils, and obligation of host country due to headquarter agreements with international organizations, and some fundamental human rights such as: right to movement, right to ownership, right to access to fair preceding( right to justice). The internal and international preceding have marinated that violating this principles could be a cause to void of Security Council resolutions and to end multi and unilateral individual sanctions. Violating these principles could raise the claim of targeting state and international organization responsibility and pay damage to targeted people. تحریم به عنوان ساز وکاری در روابط بینالملل برای الزام دولت متخلف به رعایت تعهدات بینالمللیاش پیشبینی شده است. تحریم که از منظر حقوق بینالملل نوعی اقدام متقابل محسوب میشود تا پیش از این صرفاً علیه دولت در تمامیت آن اعمال میشده است. ظهور تروریسم بینالمللی وایراداتی که متوجه تحریمهای سنتی بود موجب گشت تا نسل جدیدی از تحریمهای بینالمللی معروف به تحریم هوشمند پدیدار گردد. در یکی از اشکال این نوع تحریم تنها بازیگران غیردولتی که مسؤول اصلی تخلفات بینالمللی هستند مورد تحریم قرار میگیرند. یکی از اشکال تحریم هوشمند تحریم اشخاص حقیقی است که مسائل نوینی را با خود مطرح کرده است. هرچند این تحریمها به دلیل تخلفات بینالمللی برخی اشخاص اعمال میگردد، اما خود میتواند با نقض برخی از اصول حقوق بینالملل همراه باشد. تحریم برخی اتباع ایرانی که در سالهای اخیر به استناد فعالیت در برنامههای هستهای، موشکهای بالستیک و نقض حقوق بشر اعمال شده است، میتواند با اصولی چون اصل مصونیت اموال دولتی، اصل مصونیت دیپلماتیک و کنسولی، تعهدات دولت میزبان طبق موافقتنامه مقر، حق بر رفت و آمد، حق بر مالکیت خصوصی و حق بر دسترسی به عدالت در تعارض باشد. رویه قضایی ملی و منطقهای نشان داده است که این اصول میتواند موجب بیاعتباری قطعنامههای شورای امنیت و یا مصادیق مورد نظر کمیته تحریم شورای امنیت شودقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358788820141222Developmental pattern of criminalof Addicted Mother to delinquent childاز مادر معتاد تا فرزند بزهکار ، « الگوی رشد مجرمانه مبتنی بر بزه دیده شناسی ثانویه »1872121194010.22106/jlj.2014.11940FAشادی عظیم زادهدکتری حقوق جزا و جرم شناسی ، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکیگلاویژ شیخ الاسلامیدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی ؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات البرزJournal Article20150224The most fundamental social entity؛ the family and the most important beads of family ؛the mother , in the process is education of Social Beings . Living in the mother’s body for 40 weeks introduces a period during which the effectesoccur more definitely and rapidly.researcheshas shown that motherۥs addiction makes inevitableimpacton newbornchildrenwho will be exposed to addictiondiseas and social abnormalities in future . This is counted a warning for a societywhich is planned to civilize law abidingcitizens .This research, aiming at preventing from the birth of addicted infants and protecting them separately, was conducted through descriptive method and tools to examine the case in view of criminological methods, conformity with the presented theoretical plans & mechanisms to achieve applicable results in Differential Criminal Policy the protection of children and adolescents.بنیادی ترین نهاد اجتماعی ، خانواده و مهم ترین مهره خانواده ، مادر در فرآیند تربیت انسانی اجتماعی است. چهل هفته زیستن در نهاد مادر ، معرف دوره ای است که آثار آن بر کودک قطعی تر و سریعتر از هر دوره ی دیگر زندگی محسوب می شود . تحقیقات حاکی از آنند که اعتیاد مادر اثری اجتناب ناپذیر بر تولد کودکانی خواهد داشت که در معرض بیماری اعتیاد و نابهنجاری های اجتماعی در آینده قرار گرفته و زنگ خطری برای جامعه ای محسوب می شوند ؛ که در صدد تربیت شهروندانی قانون مدار است . این تحقیق با هدف پیشگیری از تولد نوزادان معتاد و حمایت و مراقبت افتراقی از آنها به روش تحلیلی-توصیفی جهت بررسی موضوع از منظر رهیافت های جرم شناختی و تطبیق با برنامه ها و ساز وکارهای ارائه شده ی نظری برای دستیابی به نتایج کاربردی در سیاست جنایی افتراقی حمایت از کودکان و نوجوانان به عمل آمده است.قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358788820141222The Compensation of Innocent Suspended, Accused and Convicted; Legal Position, Practical Processخسارتزدایی از مظنونان، متهمان و محکومان بیگناه؛ جایگاه حقوقی، فرایند عملی2132481282110.22106/jlj.2014.12821FAباقر شاملودانشیار و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-9208-1738مجید مرادیدانشجوی دورهی دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی دانشگاه شهید بهشتی0009-0003-4934-4816Journal Article20150524There are some approaches in Criminal law changes. The first is offense-oriented, and then offender-oriented and finally victim-oriented. Offender-oriented has concentrated on protection of accused's rights in the sight of fair trial and after securing these rights relatively has trended to victim-oriented approach. Iran criminal law system has also affected by these approaches, but it considers victim's right before securing innocent suspended, accused and convicted's rights properly. According to the weakness of Iran Jurisprudence in enforcing content of article 171 of Iran Constitutional Law and article 58 of Islamic Penal Code of Iran, 1370, this study considers and criticizes the practical process of compensation of innocence suspended and accused and its effects in present and future criminal procedure system (Criminal Procedure Act, 1392 and The Islamic Penal Code of Iran, 1392). Changes in substantive and procedural law in 1392 cause to some inconsistencies in the process of compensation of judicial victims which seems that article 30 of The Supervision on Judges' Manner has abolished.حقوقکیفری در سیر تحولاتی که داشته است، از مرحله جرممداری، به مرحله مجرممداری و سپس، بزهدیدهمداری در حرکت بوده است. در مرحله مجرممداری، به حمایت از حقوق متهمان در پرتو موازین دادرسی عادلانه و منصفانه تمرکز داشته و پس از تضمین نسبیِ این حقوق، وارد مرحله بزهدیدهمداری گردیده است. نظام حقوقکیفریایران نیز، کم و بیش، این سیر تحولات را به خود دیده است، لیکن در این نظام حقوقی، قبل از اینکه حقوق متهمان و به طور دقیقتر، مظنونان، متهمان و محکومان بیگناه به نحو مطلوب تضمین گردد، به صورت همزمان حقوق بزهدیدگان مورد توجّه قرار گرفته است. نوشتار پیشرو، با در نظر گرفتن این مسئله و با توجّه به ضعف رویّه قضایی ایران در بهاجراگذاری مفاد اصل171 قانون اساسی و ماده 58 ق.م.ا سابق مصوّب 1370، به بررسی این مهم پرداخته است و فرایند عملی خسارتزدایی از «شهروندان ناکرده بزه، ولی مظنون و متهم» و آثار مترتّب بر آن را در نظام دادرسی کیفری حال و آینده(وفق قانون آیین دادرسی کیفری مصوّب 1392 و قانون مجازات اسلامی مصوّب 1392) مورد بررسی و تحلیل انتقادی قرار میدهد. تغییرات تقنینیِ شکلی و ماهوی در سال 1392، ناهماهنگیهایی را در ارتباط با فرایند جبران خسارت از بزهدیدگانِ قضایی موجب گردیده، بهگونهای که باید مفاد مادهی 30 قانون نظارت بر رفتار قضات مصوّب 1390 را نسخ شده دانست