قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358778220130622The Diagnosis Criteria of Actionable Claims Before The Administrative Court of Justiceضوابط تشخیص دعاوی قابل طرح در دیوان عدالت اداری9381082610.22106/jlj.2013.10826FAمحمد امامیعضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شیرازمهستی سلیمانیJournal Article20141220 Since the establishment of the administrative court of justice, there has been a dispute over actionable claims in this new court. The ambiguity of law in this context has led to conflicts in legal doctrine in introducing diagnosis criteria of actionable claims in that court. These two elements -ambiguity of law and conflicting legal doctrine– has affected the decisions made by the court's judges. The present study tries to examine and evaluate the diagnosis criteria of actionable claims in the court from the perspective of law, doctrine and judicial proceeding, using a descriptive–analytical method and with a fundamental consideration of the limits and the type of jurisdiction of the administrative court of justice. It attempts, therefore, to yield a right approach to the court's jurisdiction and the related diagnosis criteria of actionable claims.ارائة ضوابطی جهت «تشخیص دعاوی قابل طرح در دیوان عدالت اداری»، با هدف شفافسازی حوزة صلاحیت این مرجع، کاری لازم و مفید است. قوانین، نظریههای حقوقدانان و آرای دیوان عدالت اداری، از جمله منابعی هستند که در این جهت میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. پژوهش حاضر، با بررسی این منابع به تبیین ضوابط تشخیص دعاوی قابل طرح در دیوان عدالت اداری پرداخته و سعی در ارائة ضابطه مطلوب در این باره سعی و تلاش کرده است. قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358778220130622A Comparative Approach to The Law Governing The Contractsرویکردی تطبیقی در حقوق حاکم بر قراردادها39631082710.22106/jlj.2013.10827FAفرهاد پرویناستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییعظیم اکبری رودپشتیJournal Article20141220Diversity of contractual matters has caused lots of controversies in private international law. The main legislation in Iranian law of contractsin this respect is section 968 of Civil Code. Most debates about this section are devoted to the matter beingcompulsory or complementary. In this article, with a deep analysis of all respected dimensions, we conclude that, regarding section 10 of Civil Code, we need to take a different approach. This approach has a double base. Firstly, it is based upon the principle of the freedom of the contracts and secondly upon the fitness criterion. By fitness criterion, we prefer the law that has the best coherence and most bonds with the contract.تنوع موضوعات قراردادی و گسترۀ وسیع آن، باعث شده که حقوق حاکم بر آن، در حقوق بینالملل خصوصی، همواره در مرکز توجه و بحثها باشد. در حقوق ایران، مادۀ 968 قانون مدنی، مورد بررسیهای متعدد بوده است. این بررسیها به طور عمده، بر رویکرد انتقادی و دوران بحث بین امری یا تکمیلی تفسیری بودن آن، مبتنی بوده است. این مقاله با نگاهی دقیقتر به این ماده نشان میدهد با توجه به مادۀ 10 قانون مدنی، بحث امری یا تکمیلی و تفسیری بودن ماده مذکور، فاقد آثار عملی است و حتی با فرض امری بودن، متعاقدین ایرانی و یا ایرانی و خارجی حق انتخاب حقوق حاکم برقرارداد را دارند؛ زیرا اصل «حاکمیت اراده»، از اصول مسلم حقوقی در حقوق بینالملل خصوصی است و در صورت فقدان آن، عناصر جایگزین متفاوتی از طرف حقوقهای مختلف ارائه شده است که از بین آنها، معیار «حقوقی که با قرارداد بیشترین و نزدیکترین پیوندها را دارد»، در راه پیداکردن گسترۀ جهانی است.قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358778220130622Critical Assessment of Religious Science Discourses In The Field of Islamic Criminal Policyبومی سازی سیاست جنایی با تأکید بر نقد اهمّ مدل های غربی و گفتمانهای فقهیِ سیاست جنایی65901082810.22106/jlj.2013.10828FAمهدی خاقانی اصفهانیمحمدعلی حاجی ده آبادیJournal Article20141220Theorizing and commentating in the field of criminal policy is severely needed for our country on the note that lack of a solid and coherent domestic pattern for managing reactions against crime and deviance will cause disharmony among responsible governmental sectors, and this will in turn cause a decrease in criminal justice factors in the Iran. Although paving the path toward criminal justice in Iran is first of all and naturally influenced by Islamic teachings, the term ‘Islamic Criminal Policy’ confronts many theoretical and practical challenges religious and legal literature in our country; challenges that should be recognized and solved whereas if not, we cannot claim preparation for moving towards designing ‘the theory of Islamic-Iranian Criminal Justice’. Studying the performed research in the country in the field of criminal policy shows that there are a couple of important dialogues in this regard. As we can consider ethical dialogues which are specifically in the field of criminal policy which are indirectly effective on basics, structure, and changes in Islamic criminal policy. This paper intends to use an analytical dialectics approach in order to perform a pathology on both famous and effective approaches with insist on philosophy of <em>Fiq-h</em>, and describes how a relation may be established between policies ruling over criminal <em>Fiq-h</em> and Islamic criminal policies. The final goal of this research is to draw a framework of Islamic criminal policy which itself is a part of a broader theory; namely, the Islamic Iranian pattern of criminal policy.از ویژگیهای گفتمانهای غالب در سیاست جنایی غربی، قرارگیری دولتها به طور نسبی در یکی از مدلهای تعریف شده لیبرال، اتوریته، توتالیتر و مانند آن است که خود در تقابل نظری و عملیِ آزادیگرایی و امنیتگرایی ریشه دارد. سیاست جنایی غربی معاصر، در پیروی از منطق مدرنیته و همچنین نتیجۀ دیالکتیک ساختار و کنش میان نهادها و کنشگرانی است که منطق تدبیر آنها در قبال بزهکاری در چارچوب «نظریۀ سیستمها» معنادار است. این تنها گوشهای از وضعیت اسفبار چیرگی مدرنیته بر علوم انسانی است. ناتوانی الگوهای غربی سیاست جنایی در مهار بحرانهای بزهکاری، چالشهای امنیت، بیداری جنبشهای ملی مخالف سیاستهای کیفری دولتهای غربی و نگرانیهای جهانیشده دیگر، ضرورت تأمل در دو پرسش را توجیه میکند: 1) چرا و چگونه باید روند پیروی گفتمان دانشگاهی و بعضاً کاربردی حقوق ایران از مدلهای وارداتی سیاست جنایی غربی را کنترل نمود؟ 2) آسیبشناسی در مبانی گفتمانهای رایج سیاست جنایی فقهی، به طراحی نظام سیاست جنایی بومی چه کمکی میکند؟ هدف نهایی مقاله، پالایش معرفتشناختی بخشهای قابل گرتهبرداری از قرائتهای رایج سیاست جنایی فقهی و غربی و سهمدهی به هر یک از این دو منبع در ساختار یک نظام سیاست جنایی بومی است؛ نظامی که این مقاله در تلاش برای ترسیم دورنمای مبانی آن است.قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358778220130622Preventive Functions of Transparency in Criminal Policyکارکردهای پیشگیرانه شفافیت در سیاست جنایی911161147010.22106/jlj.2013.11470FAعادل ساریخانیاستادیار و رئیس دانشکده حقوق دانشگاه قمروح الله اکرمی سرابمدرس دانشگاهJournal Article20150119“Transparency” in administerial structure and among governmental authorities, is of highly effecting preventive measures. If related institution, by making the processvisible in official affaires, increases the risk of corruption and abuse of power, it would decrease. In addition “transparency” as making public confidence, would prevent the false believes, which create the oppportunity for corruption. In this papere we try to review the issue and explain its importance with regarding to Islamic thoughts"شفافیت"، در ساختار اداری و بین کارگزاران حکومت از تدابیر بسیار مؤثر سیاست جنایی برای پیشگیری از بزهکاری به شمار میرود. نهاد مذکور، از طریق رؤیتپذیر ساختن فرآیندهای جاری در امور دولتی و عملکرد مجریان، سبب میگردد که ریسک ارتکاب فساد و سوءاستفاده از موقعیت در تشکیلات ذیربط افزایش یابد و بالتبع میزان بزهکاری تقلیل پیدا کند. بهعلاوه با شفافسازی میتوان ضمن کسب اعتماد عمومی، از رسوخ شبهههای خلاف واقع که میتواند زمینة کژروی شهروندان را فراهم سازد، جلوگیری نمود.
در نوشتار حاضر، تلاش شده به ابعاد این مسئله پرداخته شود و با ملاحظة آموزههای اسلامی اهمیت این موضوع بر اساس مبانی دینی تبیین گردد.قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358778220130622Transformation of Criminal Liability of The Legal Persons In Iranدگرگونیهای مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در ایران1171591082910.22106/jlj.2013.10829FAمحمدجعفر حبیب زادهاستاد گروه حقوق دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-0024-3507محسن شریفیمحمد عیسائی تفرشیمحمد فرجیها0000-0002-7159-3662Journal Article20141220 For reasons including inability to impose some punishments,violating the principles of being personal punishments, not realization of punishment goal, specificity principle, constraints on procedures and most importantly, lack of guilt evidences, in negation, as well as arguments such as justice and criminology fact, difficulty of discovering the true culprit, scrutiny of the members and stakeholders in selection of managers, reduction of punishments for freedom hampering or injury of managers and finally compensation for damages inflicted on victims in a favorite manner have been expressed in proving criminal liability of the legal entities. Counterpoint approaches impact on the legal systems was so that until the twentieth century, the legal entities' liability was put in doubt as a principle. But since the second half this century following the legal entities activity scope, especially the companies, and rise of crimes against environment, organized crimes, specifically transnational crimes, crime in the field of transportation and industry in general caused the leading countries as Canada, England, United States,Netherlands and the Europe Council to accept and regulate the criminal liability of the legal entities as a must, despite of criminal law shortcomings, through relying on theories such as vicarious liability, secondary character, employers and superiors' responsibility, collective guilt and criminal liability of the legal persons. Alnahayah the movement for criminal liability of the legal entities, made Iran to join the system; so that inability for in the first step cyber crimes 2009 in particular, and in the second step for the Islamic penal law, in general were accepted. Scrutiny in transformation of the Iranian law in this regard, specifically in the above mentioned bill has been the effort of the present paper.دلایلی از قبیل عدم امکان تحمیل برخی از مجازاتها، نقض اصل شخصی بودن مجازاتها، عدم نیل به اهداف مجازاتها، اصل اختصاصیت، موانع راجع به آیین دادرسی و از همه مهمتر، عدم امکان اسناد تقصیر، در نفی، و براهینی چون واقعیت قضایی و جرمشناسی، دشواری کشف مقصرحقیقی، مداقه هر چه بیشتر اعضا و سهامداران در انتخاب مدیران، کاستن از مجازاتهای سالب آزادی و یا صدمۀ بدنی بر مدیران و کارکنان و دست آخر، جبران زیانهای واردشده بر بزهدیدگان به نحوی مطلوب؛ در اثبات مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی ابراز شدهاند. تأثیر دیدگاه مخالفان بر نظامهای حقوقی چندان بود که تا قرن بیستم، پذیرش مسئولیت کیفری اشخاص موصوف را به عنوان یک اصل، در بوتۀ تردید قرار داده بود. اما از نیمۀ قرن مزبور و در پی گسترش دامنۀ فعالیت اشخاص حقوقی، به ویژه شرکتها، و ظهور جرایم علیه محیطزیست، جرایم سازمانیافته، خاصه فراملی، جرایم در حوزۀ حمل و نقل و بهطور کلی صنعت، کشورهای پیشگامی چون کانادا، انگلستان، آمریکا، هلند و نیز شورای اروپا را بر آن داشت تا ورای مضیقههای حاکم بر حقوق جزا، با اتکا به نظریاتی چون مسئولیت نیابتی، شخصیت ثانویه، مسئولیت کارفرما و مافوق و تقصیر جمعی، مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی را به عنوان ضرورتی اجتنابناپذیر پذیرفته و قاعدهمند سازند. النهایه، جنبش پذیرش مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی، نظام کیفری ایران را نیز به خود ملحق ساخت. چندانکه در گام نخست به طور خاص ـ در حوزۀ جرایم رایانهای، مصوب 5/3/1388ـ و در گام دوم، با تصویب قانون مجازات اسلامی 1/2/1392، به طور عام و نسبت به کلیۀ جرایم تعزیری، این مسئولیت مورد اقبال واقع شد. مداقه در دگرگونیهای حقوق ایران در این زمینه، خاصه لایحه موصوف، مورد اهتمام این نوشتار استقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358778220130622Control Criterion In International Responsibility System;unity Or Contradiction Of International Jurisprodence?ضابطۀ کنترل در نظام مسئولیت بینالمللی؛ وحدت یا تعارض رویۀ قضایی بینالمللی1601911083010.22106/jlj.2013.10830FAامیرحسین ملکی زادهاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی مشهد،گروه حقوقJournal Article20141220Taking different jurisprodence by international judicial organizations in relation with control criterion, shows the contradiction on this issue. Control criterion in ICJ jurisprodence is expressed clearly in Nicaragua case. In this case ICJ examined the control criterions.In Genocide case, it once again examined this issue, However ICTY pays attention to different methods of controlloing criterions.The challenge of ICJ jurisprudence by ICTY is crucial in this regard. The investigation of ICJ jurisprdence shows that it has followed consistent process about controlling criterions in diffrent cases. Facing with challenges by other dispute settlement organizations,ICJ has emphasized on it’s jurisprudence.Effective control is utilized in relation with international responsibility of the states but the overall control is applied in relation with criminal responsibility of individuals. اتخاذ رویههای گوناگون از سوی مراجع قضایی بینالمللی در زمینۀ ضابطه کنترل، نشان از تعارض رویۀ قضایی بینالمللی در این موضوع است. موضوع کنترل در رویۀ دیوان بینالمللی دادگستری در قضیۀ نیکاراگوا، به صراحت مطرح شده است. دیوان در این قضیه، معیارهای مربوط به کنترل را مورد بررسی قرار داد. در قضیۀ نسلزدایی، دیوان مجدداً به این موضوع پرداخت؛ در حالیکه دادگاه کیفری بینالمللی یوگسلاوی سابق به شیوهای متفاوت به ضابطۀ کنترل توجه کرد. چالش رویۀ دیوان بینالمللی دادگستری از سوی دادگاه کیفری یوگسلاوی در این موضوع، حائز اهمیت است. بررسی رویۀ دیوان بینالمللی دادگستری نشان میدهد دیوان در خصوص ضابطۀ کنترل در قضایای مختلف رویهای واحد پیموده و در رویارویی با چالشهای رویۀ خود توسط سایر مراجع حل وفصل اختلاف، بر رویۀ خود تأکید کرده است. ضابطۀ کنترل مؤثر درزمینۀ مسئولیت بینالمللی قابل طرح است؛ اما ضابطۀ کنترل کلی در موضوع رسیدگی به مسئولیت کیفری افراد موضوعیت پیدا میکند.قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358778220130622The Non-Intercourse Clause In Marriage Contractشرط عدم نزدیکی در عقد نکاح1922161083110.22106/jlj.2013.10831FAمحسن ناظمی زادهمجتبی نیک دوستیJournal Article20141220 A clause of the marriage contract is that of non-intercourse whose legal status constitutes the target of this study. The question at issue is whether the above clause is basically valid or void and destitute of legal effect. Where the clause is void, will it affect the marriage contract? Furthermore, another assumption that can be made is whether or not the "Non-Intercourse Clause" in the marriage contract can be valid in certain cases and void in other. Hence, in this essay, in view of the silence of the law on this issue, this study has been made of the views of Islamic jurisprudents and lawyers. Finally, the validity of the above clause is inferred using simple logics.
یکی از شروط ضمن عقد نکاح، «شرط عدم نزدیکی» است که وضعیت حقوقی آن مورد بررسی این نوشتار میباشد. سؤال مطرح آن است که آیا شرط مزبور اساساً دارای اعتبار بوده؛ یا بالعکس، باطل و غیر معتبر تلقی میشود. همچنین در صورت باطل بودن شرط، آیا این شرط بر عقد نکاح تاثیری خواهد داشت؟ فرض دیگری نیز میتوان متصور بود و آن، اینکه آیا شرط عدم نزدیکی در عقد نکاح میتواند در پارهای موارد صحیح و در برخی دیگر باطل باشد؟ در این مقاله با توجه به سکوت قانونگذار در این خصوص، به مطالعه و تحقیق در آرای مختلف فقهای اسلامی و حقوقدانان پرداخته و در نهایت مستدلاً اعتبار شرط مذکور نتیجهگیری میشودقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358778220130622Evaluation Of Criticisms Against Investigatory Officeبررسی انتقادات وارد بر نهاد بازپرسی2182451083210.22106/jlj.2013.10832FAایمان یوسفیقاضی دادگستریمحمدصادق رئیسیJournal Article20141220The investigating magistrate that has been the basic difference between the inquisitorial and adversarial criminal procedure systems has been faced with some challenges in the past two decades. The practical effect of these challenges has been in two ways, abolishing this institution (Italy and Germany) and derogating its functions (Franc). criticism can be divided in three branches. First there is real doubt in protecting impartiality because the investigating magistrate can gather the related evidences. This problem is stronger when the decisions of the magistrate is against a fundamental rights of people . second the existence of this institution can causes a very long criminal procedure. Because in models with investigating magistrate there is need to two satisfactions, the trial and investigating judge and this can prolong the process. Third the investigating judge can investigate only more important crimes because of the practical problems. the practical results of the situation is the lack of separation of investigation and prosecution and this means that the prosecutor can investigate a lot of crime. The absence of investigating judge in less important cases is contrary to its philosophy. Removing from challenges against investigating magistrate that are related to most basic rules (for example the right to impartiality, fair trial, the right to process without delay) and getting close with the Islamic criminal procedure and deleting a characteristics of inquisitorial system and taking a good face to global society , need to reviewing of this institution.«بازپرسی»؛ نهادی که حدود دو قرن مبنای تفاوت اساسی بین نظامهای تفتیشی و اتهامی آیین دادرسی کیفری بوده؛ در چهار دهۀ گذشته، موضوع چالشها و انتقادات فراوان قرار گرفته است. تأثیر عملی این انتقادات را به شکل افراطی حذف بازپرس (آلمان و ایتالیا)، یا تعدیل نقش و اختیارات وی (فرانسه)، میتوان دید. انتقادات وارد شده بر بازپرس را میتوان در سه محور اصلی مطرح کرد:
اولاً، از آنجا که بازپرس، تحقیقات را شخصاً انجام داده، دلایل مربوط به جرم را خود جمع آوری کرده است؛ در امکان رعایت بیطرفی توسط وی ابهام وجود دارد. این ابهام در مواردی که تصمیمات بازپرس با حقوق اساسی افراد، همانند حق آزادی و حریم خصوصی در تعارض باشد، پررنگتر میگردد. ثانیاً، وجود بازپرس، عامل اطالۀ رسیدگیهای کیفری خواهد بود؛ چه آنکه در مدل دارای بازپرس آیین دادرسی کیفری، علاوه بر اقناع وجدان قاضی دادگاه، پس از مرحلۀ محاکمه، اقناع وجدان بازپرس پس از مرحلۀ تحقیقات مقدماتی الزامی است. وجود دو اقناع وجدانی در فرایند رسیدگی به یک پروندۀ کیفری، لازم نبوده و نتیجهای جز طولانی شدن دادرسی کیفری نخواهد داشت.
ثالثاً، بازپرس، در مدل دارای بازپرس، به علت مشکلات عملی و کمبود نیروی انسانی، فقط در بعضی پروندههای مهمتر وارد عمل میشود. نتیجۀ عملی این موضوع، عدم تفکیک مطلق مراحل تعقیب و تحقیق و ورود دادستان (به عنوان مقام اجرایی و طرف پروندۀ کیفری) به امر تحقیق خواهد بود. عدم حضور بازپرس در پروندههای کماهمیتتر با فلسفه وجودی بازپرس (رعایت بیطرفی) مغایر است. رهایی از انتقادات مطرح شده که با اساسیترین موازین دادرسی منصفانه، شامل حق افراد به رعایت بیطرفی و نیز رسیدگی به پروندههای کیفری در مهلت معقول، مرتبط میباشد؛ نزدیک شدن به دادرسی کیفری اسلامی که بر مبنای مدل بدون بازپرس و ادغام مراحل متعدد طراحی گردیده و زدودن رنگ و بوی «تفتیشی» و داشتن وجههای مناسب با شأن ایران، به عنوان یکی از اعضای جامعه جهانی؛ مستلزم نگاهی جدید به این نهاد در دادرسی کیفری ایران است.قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358778220130622Compensating The Damages Caused By Wrongful Convictions In a Comparative Prospective; Not Only in Theory But Also In Practiceنگرش تطبیقی به جبران خسارات واردشده بر محکومان بیگناه؛ از نظر تا واقعیت2462771083310.22106/jlj.2013.10833FAبهنام یوسفیان شوره دلیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی دامغانلیلا رسولی آستانیJournal Article20141220Notwithstanding all the existing safeguards and preventive measures, in many cases, criminal justice systems do in fact punish the innocent. The Article deals with the issue of compensating those who, while having been wrongly found guilty by a final judgment of the judiciary, are nevertheless subsequently exonerated as innocent people and found to be victims of a miscarriage of justice. After considering the relevant provisions in international instruments as well as a number of foreign legal systems, the Article examines the existing provisions in the Iranian legal system. We find that, despite clear guidance in the Islamic jurisprudence and in violation of the Iranian Constitution and Iran’s international obligations, there are major shortcomings in current legislation, impeding the actual process of examination of claims and of paying due compensation to the victims of wrongful conviction by the State. In order to overcome the said problems, we propose that the responsibility of the State be recognized for all the damages suffered by the victims, and that the concerned compensation be promptly made from the public treasury, whether or not any public official or third party may be liable for causing the wrongful conviction. After paying the damages, the State will have of course the option to bring a claim against any faulty person or official. Our proposal does not violate any provision of the Constitution, since the provision contained in Principle 171 of the Constitution according to which faulty judges are to be held liable, does not necessarily mean that the victim has to bring a claim against the concerned judge, but instead, can also be interpreted to include the liability of the judge to the State. Moreover, we propose that in order to facilitate and accelerate the procedure for just compensation of the wrongfully convicted, further appropriate measures be taken, which shall include revision of Article 30 of the Act of Supervision of Judges’ Behavior (2011).نظامهای عدالت کیفری، در موارد بسیاری، به رغم همۀ تمهیدات و تضمینات موجود، عملاً اشخاص بیگناه را مجازات میکنند. مقالۀ حاضر،جبران ضرر و زیان وارد شده بر کسانی را بررسی میکند که دستگاه قضایی، با رأی نهایی خود، اشتباهاً آنها را مجرم قلمداد کرده، ولی متعاقباً در نتیجۀ استفاده از نهادهایی نظیر اعادۀ دادرسی، با اذعان به خطای خود، بیگناهی ایشان را اعلام میدارد. این پژوهش، پس از مطالعۀ تطبیقی در اسناد بینالمللی و حقوق چند کشور خارجی، با بررسی قواعد مربوط در نظام حقوقی ایران، به این نتیجه میرسد که برخلاف تعالیم شرعی و در مغایرت با مقررات قانون اساسی و تعهدات بینالمللی کشور، در قوانین عادی کنونی ما، نارساییهای عمدهای وجود دارد که موجب میشود افراد بیگناهی که قربانی اشتباه قضایی شدهاند؛ به راحتی نتوانند برای جبران شدن خسارات مادی و معنوی خود به دولت رجوع نموده و غرامت دریافت دارند. برای رفع این مشکلات، بهتر است صرف نظر از تقصیر یا عدم تقصیر مقامات یا اشخاص ثالث در بروز اشتباه قضایی، با جبران فوری زیانهای وارد از خزانۀ عمومی، مسئولیت دولت در جبران خسارات زیاندیدگان به رسمیت شناخته شده و در عوض، اختیار مراجعه به افراد یا مقامات مقصر، پس از جبران خسارت، به دولت محول گردد. این امر با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ منافاتی ندارد؛ زیرا ضامن بودن قاضی مقصر که در اصل یکصد و هفتاد و یکم ذکر شده است، الزاماً به معنای رجوع مستقیم زیاندیده به قاضی نیست و میتواند به معنای مسئولیت مقصر در برابر دولت (قائممقام قانونی ذینفع) نیز باشد. در همین جهت لازم است برای تسهیل و تسریع در روند رسیدگی و احقاق حق از محکومان بیگناه، تدابیر مناسبی اندیشیده شود و اصلاح مادۀ 30 قانون نظارت بر رفتار قضات، مصوب 1390، در دستور کار مقنن قرار گیرد.