قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358757520110901Goodwill in Vertical Agreementsحسننیت در توافقات عمودی9361107510.22106/jlj.2011.11075FAعبدالحسین شیرویدکتری حقوق خصوصی، استاد دانشگاه تهران، پردیس قممحمد باباپوردانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه تهران، پردیس قمJournal Article20150102Vertical agreements include those contracts which are entered into between the holders of the valuable commercial right like name, trademark and/or special process of production or distribution and another party in vertical line in order to cooperate in various commercial levels, and by virtue of which the first party shall grant the licence of marketing, sale or other his economic activities to another party. These contracts have involved the most rate of agreements in commercial and economic exchanges and expansion of knowledge and technology, and all are established in a unified principles which one of them is the Goodwill Principle. This was admitted in international law in general and in international commercial law in particular. And, a vast rate of duties and tasks like trusteeship, good performance, accurate information, financial soundness, etc. were inflicted to the both parties of a vertical agreement. It is herein dealt with the effect of the goodwill on these agreements and outcomes resulting therefrom.<span class="1"><span lang="FA" dir="RTL">توافقات عمودی شامل قراردادهایی است که جهت همکاری در سطوح مختلف تجاری بین دارندهی حق تجاری باارزش مانند نام و عنوان تجاری و یا فرآیند خاص تولید یا توزیع و طرف دیگر در خط عمودی منعقد میشود که؛ به موجب آن، طرف اول امتیاز بازاریابی، فروش، یا سایر فعالیتهای اقتصادی خود را به طرف دیگر اعطا میکند. این قراردادها بیشترین حجم را در تبادلات تجاری و اقتصادی و گسترش دانش و فنآوری به خود اختصاص داده و همگی بر اصول واحدی استوار هستند که یکی از آنها اصل حسننیت است؛ اصلی که در حقوق بینالملل به طور عام و در حقوق تجارت بینالملل به طور خاص پذیرفته شده است و طیف وسیعی از وظایف و تکالیف مانند امانتداری، حسن انجام وظیفه، اطلاعرسانی صحیح، سلامت مالی و غیره را به طرفین یک توافق عمودی تحمیل میکند. در این نوشتار تأثیر اثر حسننیت بر این توافقات و نتایج ناشی از آن بررسی میشود.</span></span>https://www.jlj.ir/article_11075_6da3383180c8488c8120cea249a2c0bf.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358757520110901Elements of Contractual Unconscionabilityمؤلفههای غیرمنصفانه بودن قرارداد37731107610.22106/jlj.2011.11076FAمحمد ساردویی نسبدکتری حقوق خصوصی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران پردیس قمسیدجعفر کاظم پوردانشجوی دکتری حقوق خصوصی، معاون اداره کل تدوین لوایح و مقررات قه قضاییهJournal Article20150102In modern law, the unconscionability of contracts has become a basis for vast intervention of government in contracts law. Upon this basis, some protective rules were legislated for protection of the consumers’ rights and preventing misuse of stronger economic situations and anti-competitive actions. Although, the elements of contractual unconscionability are not as clear as it necessitates. These legal systems have pursued different approaches. The American Law has presented the general theory of the unconscionability of contracts. In some legal systems of European countries, the applicable and operative system has a special place in which precise and particular examples of the unconscionable contracts are considered. On the other hand, the Iranian law has not dealt with the elements of this case. Thus, studying various rules, one can merely achieve few of these examples. It is required for the Iranian legislator to take a certain position for stabilizing the concept of contractual unconscionability, determining the obvious regulations, elements and examples thereof.<span class="1"><span lang="FA" dir="RTL">در حقوق امروز، غیرمنصفانه بودن قراردادها، به مبنایی برای دخالتهای گستردهی دولت در حقوق قراردادها تبدیل شده است؛ بر این اساس برخی قوانین حمایتی برای حمایت از حقوق مصرفکنندگان و مبارزه با سوءاستفاده از موقعیت مسلط اقتصادی و اقدامات ضدرقابتی، وضع شدهاند. اما مؤلفههای غیرمنصفانه بودن قرارداد، آنچنان که اهمیت آن اقتضا میکند، شفاف نیست. این نظامهای حقوقی، رویکردهای متفاوتی را برگزیدهاند. نظام حقوقی آمریکا، نظریهی کلی غیرمنصفانه بودن قراردادها را ارائه نموده است؛ در برخی از قوانین کشورهای اروپایی، سیستم مصداقی و عملیاتی، جایگاه خاصی دارد که در آن، به بیان جزییتر و مصادیق خاص قراردادهای غیرمنصفانه، پرداخته شده است؛ اما در نظام حقوقی ایران، مؤلفههای این موضوع منقح نیست؛ به نحوی که، با بررسی قوانین مختلف صرفاً میتوان به برخی از این مصادیق دست یافت؛ امری که مستلزم اتخاذ موضعی صریح از سوی قانونگذار ایران در تبیین مفهوم غیرمنصفانه بودن قرارداد و تعیین ضوابط، مؤلفهها و مصادیق بارز آن است.</span></span>https://www.jlj.ir/article_11076_535978ab646fbaba9e7734c76182e7a5.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358757520110901Debt Mortgage in Iranian Legal Systemرهن دین در نظام حقوقی ایران751121107710.22106/jlj.2011.11077FAفریده شکریدکتری حقوق خصوصی، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) واحدخواهرانJournal Article20150102The viewpoint of the most Imamieh jurists is that the Collateral must be a on real object and be handed to the mortgagee and the debt must be a fixed debt. Accordingly, they rescinded the mortgage of the debt & interest. This is the same standpoint prescribed by legislator in Iranian civil code. In the recent years, the credit transactions were increased, remarkably and the borrowing process for commercial activists were facilitated and following them, in some Act and regulations governing on bank affairs, contrary to civil Act order, the mortgage of cases not to be a real object like debt mortgage has been recognized. Irrespective of difference in standpoints among law authors in explanation and/or illustration of mortgage order, it seems that in view of the requirements of civil Act, the priority of mortgagee effects on such contracts such as debt mortgage can be recognized till it is not inconsistent with the rights of other creditors, otherwise in case of inconsistency, the priority of mortgagee in such mortgage in respect of other creditors is considered as cancelled.<span class="1"><span lang="FA">مشهور فقهای امامیه برای حکم به صحت عقد رهن، شرایطی چون ضرورت وجود دین ثابت در ذمه، عین بودن رهینه و لزوم قبض آن را مقرر داشته و بر این اساس به بطلان رهن دین و منفعت نظر دادهاند؛ این همان حکمی است که در قانون مدنی ایران بدان تصریح شده است. در سالهای اخیر به لحاظ افزایش چشمگیر معاملات اعتباری و تسهیل روند استقراض برای فعالان عرصهی تجارت، در برخی قوانین و مقررات ناظر بر امور بانکی، بر خلاف حکم قانون مدنی، رهن مصادیقی از اموال که فاقد جنبهی عینیت هستند و از جمله رهن دین به رسمیت شناخته شده است. صرفنظر از اختلاف دیدگاههایی که میان نویسندگان حقوق در توجیه و یا تبیین حکم رهن این قسم از اموال وجود دارد، به نظر میرسد با توجه به الزمات قانون مدنی، ترتب آثار رهن بر چنین قراردادهایی، از جمله رهن دین را تا زمانی میتوان به رسمیت شناخت که با حقوق دیگر بستانکاران در تعارض نباشد و الاّ در صورت تعارض، باید حق تقدم دارندهی چنین رهینهای را بر دیگر بستانکاران منتفی دانست. </span></span>https://www.jlj.ir/article_11077_11acc8ace6aa5eb52e38ce7b66f45bce.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358757520110901Exploration of Common Oil and Gas Fields & Marine Delimitationبهرهبرداری از میادین مشترک نفت و گاز و تحدید حدود دریایی1131451107810.22106/jlj.2011.11078FAفرخزاد جهانیدکتری حقوق بین الملل، دادرس دادگاه های کیفری استان تهرانJournal Article20150102The passing of oil and gas natural resources from marine delimitation lines and subscription of these resources among two or many countries and/or their establishments in zones without marine delimitation may cause to emerge the international disputes and peace and stability threat. Convention Law of the sea, 1982, asks the governments to temporarily apply the practical measures, if delimitation is not agreed with. Further, according to the principle of necessity of peaceful international disputes settlement, the governments should settle the aforesaid disputes, on the basis of the political or legal rituals. Though, the judicial precedent of the international court of justice and international arbitrations shall deal with the settlements of such disputes as to the delimitation, regarding the international judicial precedent, we conclude that the appropriate principle in operation of these resources is to cooperate among governments & avoidance of the unilateral actions.<span class="1"><span lang="FA" dir="RTL">عبور منابع طبیعی نفت یا گاز از خطوط تحدید حدود دریایی و اشتراک این منابع بین دو یا چند کشور و یا استقرار آنها در مناطق فاقد تحدید حدود دریایی، ممکن است موجب بروز اختلافات بینالمللی و تهدید صلح و ثبات شود. کنوانسیون 1982 حقوق دریاها از دولتها میخواهد که در صورت عدم توافق در تحدید حدود، در قالب اقدامات موقت، تدابیر عملی را به کار گیرند. ضمن آنکه، بر اساس اصل لزوم حل و فصل مسالمتآمیز اختلافات بینالمللی، دولتها باید بر اساس آیینهای سیاسی یا حقوقی اختلاف مذکور را حل نمایند. هرچند رویهی قضایی دیوان بینالمللی دادگستری و داوریهای بینالمللی، حل و فصل چنین اختلافاتی را بیشتر در طی مباحث مربوط به تحدید حدود مدنظر قرار دادهاند، اما توجه به رویهی قضایی بینالمللی، ما را به این نتیجه رهنمون میسازد که اصل مطلوب در بهرهبرداری از این منابع، همکاری بین دولتها و اجتناب از اقدامات یکجانبه است.</span></span>https://www.jlj.ir/article_11078_2672e27a454e58aaa006d40fdbd8fdb6.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358757520110901Challenges for Situational Prevention from Crimeچالشهای پیشگیری وضعی از جرم1471721107910.22106/jlj.2011.11079FAمحمدعلی باباییدکتری حقوق کیفری و جرم شناسی، عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)علی نجیبیانکارشناس ارشد حقوق کیفری و جرم شناسیJournal Article20150102The situational prevention as a one of the prevention methods, is applied to a set of measures for diminishing and omitting conditions and opportunities in the crime perpetration. One of the reasons for accepting such prevention is the inefficiency of the social prevention. Though, the process of the passing from the thought to the act is encountered some obstacles in such prevention, it does have the impediments and limitations which fades out its efficiency. In addition to human rights considerations, these limitations consist of: inflicting the expenses and applying the responsibility for injured parties, fearing the crime, also making the anxiety and fear in weak and disabled persons are resulted from the execution of approaches of the situational prevention. As well, the crime replacement, a matter which caused to change the culpable act in time, place and manner of perpetration and type of crime carried out, must be considered as one of the challenges.<span class="1"><span lang="FA" dir="RTL">پیشگیری وضعی به عنوان یکی از روشهای پیشگیری، به مجموعهی تدابیری اطلاق میشود که کاهش و حذف موقعیتها و فرصتهای ارتکاب جرم را سرلوحهی اقدامات خود قرار داده است. یکی از دلایل اقبال به این نوع پیشگیری، ناکارآمدی پیشگیری اجتماعی است. این نوع پیشگیری، هرچند فرایند گذار از اندیشه به عمل را با مانع مواجه میکند، اما خود با موانع و محدودیتهایی همراه است که کارایی آن را کمرنگ مینماید. افزون بر ملاحظات حقوق بشری، این محدودیتها عبارتند از: تحمیل هزینه و ایجاد مسؤولیت برای بزهدیدگان، ایجاد ترس از جرم، همچنین ایجاد اضطراب و ترس در افراد ضعیف و ناتوان از مشکلات ناشی از اجرای راهکارهای پیشگیری وضعی است. همچنین جابهجایی جرم، امری که سبب تغییر عمل مجرمانه در زمان، مکان، شیوهی ارتکاب و نوع جرم ارتکابی میشود؛ به عنوان یکی از چالشها باید مورد توجه قرار گیرد. </span></span>https://www.jlj.ir/article_11079_abbfad760dcc4719fc721ea4e8d853aa.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358757520110901Default Judgementحکم غیابی: حرکت از مبانی به سمت رویکرد نوین1731971108010.22106/jlj.2011.11080FAهمایون رضایی نژاددانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تربیت معلم تهران، رییس شعبهی سوم دادگاه عمومی(حقوقی) اسلامشهرامیرحسین رضایی نژادکارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب رامسرJournal Article20150102The survey of the legislation developments in relation to trial and default judgement in Iranian law shows the variable aspects. The Iranian legislator, after elapsing many decades from enforcement of the first regulations of the civil procedure as to the default judgement, shall recognize two criteria of real notice to the defendant and the appealability from the default judgement as cases that the judgment is deemed verbally and the protest is impossible. These criteria became invalid after the victory of the Islamic revolution. In 2000, the legislator shall take into consideration the real notice as a case by which the judgement is regarded verbally. In Imamieh religious jurisprudence, despite prescription of hearing by default, the attendance or nonattendance of the defendant is considered as a basis for distinguishing the default or verbal judgement. In the present situation which the over cases are initiated in court of justice and affect the quality of hearing & judgements passed, it is necessary to restore that the appealable default judgements can not be protested. Such development is not inconsistent with the jurists’ standpoint as to the compliance of the protest right of the absent losing party.<span class="1"><span lang="FA">سیر تحولات قانونگذاری در ارتباط با دادرسی و حکم غیابی در حقوق ایران مواضع متغیری را نشان میدهد. قانونگذار ایرانی پس از چند دهه از اجرای نخستین مقررات دادرسی مدنی، در خصوص احکام غیابی دو معیار ابلاغ واقعی به خوانده و قابلیت تجدیدنظر از رأی غیابی را به ترتیب موجب حضوری تلقی شدن رأی و عدم امکان واخواهی آن دانست. این معیارها، پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیاعتبار شد. تا اینکه در سال 1379 قانونگذار ابلاغ واقعی را موجب حضوری شدن حکم دانست. در فقه امامیه نیز به رغم تجویز رسیدگی غیابی، حضور یا عدم حضور خوانده شاخص توصیف رأی به حضوری یا غیابی است. در وضع فعلی که کثرت پروندههای مطرح در دادگستری، کیفیت رسیدگی و آرا را تحت تأثیر قرار داده است، احیای قابل واخواهی نبودن احکام غیابی قابل پژوهش، امری ضروری است این تحول، با دیدگاه فقها در رعایت حق اعتراض محکومٌعلیه غایب مباینتی ندارد.</span></span>https://www.jlj.ir/article_11080_d6a4e9370bf2d86edfbf660cf104ca39.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358757520110901Prevention and Repression of the Environment Offences under the Protection of NGOs actions in Iranian Law Systemپیشگیری و سرکوب جرایم زیستمحیطی در پرتو اقدامات سازمانهای غیردولتی در نظام حقوقی ایران1992251108110.22106/jlj.2011.11081FAمحمدحسین رمضانی قوام آبادیدکتری حقوق بین الملل، استادیار دانشگاه شهیدبهشتیJournal Article20150102Nowadays, the non-governmental crew shall play an important role in national and international arenas. The geographical variety of the activity area and its different performances caused that the governmental crew can not be indifference in respect of the role of these new crew. NGOs shall play role in two modes of “Competitor” or “Colleague” of the governments. In subjects relating to human rights, these organizations shall act as competitor of governments, more. Whereas, in connection with issues like health, development and environment shall be regarded as colleague of governments, more. In Iranian law systems, the action role of these organizations as to the protection of the environment shall be undeniable. But, in reaction stage, there are many vacuums, yet. The suitable grounds should be provided for partnership of such crew in environmental litigation, actively. So that, they can achieve their appropriate place as a pseudo-public prosecutor in criminal proceedings.<span class="1"><span lang="FA">امروزه بازیگران غیردولتی نقش مهمی در عرصهی ملی و بینالمللی ایفا میکنند. تنوع جغرافیایی حوزهی فعالیت و کارکردهای متفاوت آنها سبب شده تا بازیگران دولتی نتوانند نسبت به نقش این بازیگران جدید بیتفاوت باشند. سازمانهای غیردولتی در دو قالب «رقیب» یا «همکار» دولتها نقشدهی میکنند. در موضوعات مرتبط با حقوق بشر این سازمانها بیشتر به عنوان رقیب دولتها هستند؛ در حالیکه در خصوص مسائلی چون بهداشت، توسعه و محیط زیست بیشتر به مثابهی همکار دولتها تلقی میشوند. در نظام حقوقی ایران نقش کنشی این سازمانها در خصوص حفاظت از محیط زیست انکارناپذیر است؛ اما در مرحلهی واکنشی همچنان خلاءهای بسیاری وجود دارد؛ باید بسترهای مناسبی برای مشارکت فعالانهی این بازیگران در دادخواهی زیستمحیطی فراهم شود؛ به نحویکه بتوانند به عنوان شبهدادستان به جایگاه مطلوب خود در دادرسیهای کیفری نائل شوند.</span></span>https://www.jlj.ir/article_11081_28ee74b6af81015a1b420225582a144a.pdf