قوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358767820120601A Critical Survey on, Administrative Justice Tribunal Votes In the
Principle of Social Security Lawنقدی بر آرای دیوان عدالت اداری در پرتو اصول حاکم بر حقوق تأمین اجتماعی9461105410.22106/jlj.2012.11054FAزینب عصمتیحسن بادینیJournal Article20150102<span class="a0"><span>Public board votes binding on the Tribunal of Administrative Justice it is the source of law This study aimed to review the number of votes of the board in light of the principles governing the social security law, outlines the general principles governing social security as a fundamental principle such as, Principle of Support, comprisal Principle, Sufficiency Principle, Equality Principle, comprehensiveness Principle. the results of this study indicate that in some cases the issue Some votes in favor of social security law and the lack of knowledge of some judges to social security law principles and adduce to regulations the basic principles of social security are ignored, the issue has led to incorrect votes While there in silence, ambiguous, briefly and sometimes conflicting laws and regulations, including the Social Security Act, deduction, interpretation and enforcement of legal rules has made it difficult, therefore, to review the Social Security Act to fulfill its basic principles<span lang="AR-SA" dir="RTL">،</span> And to publish critical opinions, especially opinions issued by, administrative justice tribunal on the basis of the social security law is necessary; Imperative that the correct procedure in courts and offices of the Administrative Justice Court, the social security organization in support statutes and regulations of the complaint in this Court help.</span></span><span class="1"><span lang="FA">آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با توجه به الزامآور بودن آن از منابع حقوق به شمار میرود. این پژوهش با هدف نقد تعدادی از آرای این هیأت در پرتو اصول حاکم بر حقوق تأمین اجتماعی، به تشریح اصول عام و بنیادین حاکم بر تأمین اجتماعی نظیر اصل حمایتی، فراگیری، کفایت، برابری و جامعیت می پردازد؛ نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که در مواردی با وجود صدور برخی آراء موافق اصول تأمین اجتماعی، عدم آگاهی برخی قضات نسبت به اصول حقوق تأمین اجتماعی و نصگرایی آنها و استنادشان به قوانینی که اصول بنیادین تأمین اجتماعی را نادیده گرفتهاند، به صدور آرایی نادرست منجر شده است؛ ضمن آنکه، وجود موارد سکوت، ابهام، اجمال و گاه تعارض میان قوانین و مقررات موضوعه از جمله قانون تأمین اجتماعی فرایند استنباط، تفسیر و اجرای قواعد حقوقی را دشوار ساخته است. از این رو، بازنگری در قانون تأمین اجتماعی برای تحقق اصول بنیادین آن و نیز اقدام به انتشار و نقد آرای صادره از سوی محاکم به ویژه آراء دیوان عدالت اداری بر اساس مبانی و اصول حقوق تأمین اجتماعی، ضروری است؛ امری که ضمن تأثیر در اصلاح رویهی محاکم و شعب دیوان عدالت اداری کشور، سازمان تأمین اجتماعی را در دفاع از مصوبات و آییننامههای مورد شکایت در این دیوان یاری میرساند.</span></span>https://www.jlj.ir/article_11054_a7444ac271e299f7bdf49917073371ec.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358767820120601The Nature of the Agreements between Municipality and Owners to do Civil Projectsماهیت توافق شهرداری با مالک ملک در راستای اجرای طرح عمرانی47751105510.22106/jlj.2012.11055FAاحسان صافیان اصفهانیسیدمحمدصادق طباطباییJournal Article20150102<span class="a0"><span>Constructing roads and public parks are among duties of municipalities based on municipal law. In many cases, municipalities are forced to use properties, lands or rights of people on buildings and sources to complete developmental plans. Based on current laws, firstly, the municipality should obtain the owner’s consent and then condemn the properties. If there is no agreement, the municipality has the authority to condemn the property based on article 8 of law of land and property condemnation and buying for public, civil and military purposes passed in 2006. </span></span>
<span class="a0"><span>A question is raised here: what is the legal nature of such acquisitions? are the agreements between municipality and owners are subject to general rules of contracts especially free will and sovereignty or they should be categorized as exercise of power by the government ? </span></span>
<span class="a0"><span>The purpose of the current study is to prove that the municipality condemnations are a kind of power exercise by the government and the government has the authority to condemn properties.</span></span><span class="1"><span lang="FA">مطابق قانون شهرداریها، از جمله وظایف شهرداری احداث راهها، شوارع و پارکهای عمومی است. در بسیاری موارد، انجام این وظایف مستلزم دسترسی شهرداری به املاک، اراضی یا حقوق مردم نسبت به اعیان و ابنیهای است که در مسیر اجرای طرح قرار دارد. مطابق قوانین حاکم، شهرداری ابتدا باید با کسب رضایت مالک، ملک را تملک کند؛ در صورت عدم حصول توافق، شهرداری وفق مادهی 8 لایحهی قانونی نحوهی خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامههای عمومی و عمرانی و نظامی دولت مصوب 1358 ملک مورد نظر را در اختیار گرفته و تملک میکند. </span></span>
<span class="1"><span lang="FA">پرسش این است که ماهیت حقوقی این قبیل تملکها چیست؟ آیا توافقی که شهرداری مطابق لایحهی قانونی مزبور با مالک انجام میدهد، در زمرهی معاملات و تابع قواعد عمومی قراردادها، به ویژه اصل حاکمیت اراده است یا آنکه نوعی اعمال حاکمیت دولت است و شهرداری در این خصوص، با برخورداری از قوهی قاهره اقدام به تملک یکجانبهی ملک میکند؟</span></span>
<span class="1"><span lang="FA">این نوشتار با رویکردی تحلیلی، با توجه به مبانی فقه حکومتی و با اعتقاد به برتری حقوق عمومی بر حقوق خصوصی به این نتیجه میرسد که تملکات شهرداری، به نوعی اعمال حاکمیت دولت است که با برخورداری از قوهی قاهره و به نحو یکجانبه صورت میگیرد.</span></span>https://www.jlj.ir/article_11055_109f79e6f1d678bb6732ef96fe341b9e.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358767820120601Comparative Analysis of Criminal Absolute Liability in Iran’s Law, with a View of the Comon Lawبررسی تطبیقی مسؤولیت مطلق کیفری در حقوق ایران با نگرشی بر نظام حقوقی کامنلا771141105610.22106/jlj.2012.11056FAسیدحمید شاهچراغدادیاز دادسرای عمومی و انقلاب تهرانJournal Article20150102<span class="a0"><span>Advent of industrial revolution in 19th century aside from economic evolutions of developed societies led to change or modification of institutions and concepts of criminal law. Negative response to this question whether in new crimes arising from mechanical and industrial life, should we emphasize on Mens Rea or not , were one of those fundamental changes. Crimination of acts without qualification of Mens Rea whether intentionally or negligently and automatic qualification of Mens Rea without prosecutor duty to prove mental element of crime, was conclusion of discussions. Like civil liability, proving damages, commission of harmful act by accused and establishing causality between these elements sufficed trial and punishment of perpetrator. These crimes called” Strict Liability crimes” or “crimes based on criminal strict liability”. Final result of this paper is that this approach with little scientific support has not been defined by legislator in Iran law.</span></span><span class="1"><span lang="FA" dir="RTL">ظهور انقلاب صنعتی در سدهی نوزدهم میلادی، گذشته از تحولات اقتصادی جوامع پیشرفته، تغییر و یا اصلاح برخی نهادها و مفاهیم رایج کیفری را به همراه داشت. از جملهی این تغییرات بنیادین، پاسخ منفی بدین پرسش بود که آیا در خصوص جرایم جدید ناشی از زندگی صنعتی و ماشینی، باید همچنان به مانند گذشته بر ضرورت احراز عنصر معنوی تأکید ورزید؟ نتیجه، جرمانگاری اعمالی بود که مسؤولیت مرتکب آن بر احراز عنصر معنوی جرم اعم از عمد یا تقصیر جزایی مبتنی نبوده، یا آن که وجود عنصر مذکور مفروض تلقی و دادستان دیگر تکلیفی به اثبات آن نداشت، بلکه همانند مسؤولیت مدنی اثبات ورود خسارت، ارتکاب رفتار زیانبار توسط متهم و احراز رابطهی سببیت بین آن دو مؤلفه برای محاکمه و مجازات مرتکب کافی بود. به این گونه جرایم، «جرایم مادی» و یا «جرایم مبتنی بر مسؤولیت مطلق کیفری» اطلاق میشود. نتیجهی حاصل از این نوشتار بیانگر آن است که در نظام حقوقی ایران ادعای تقریر چنین جرایمی از سوی قانونگذار، مقرون به واقع نبوده و از پشتوانهی علمی چندانی برخوردار نمیباشد</span></span>https://www.jlj.ir/article_11056_aa5f83af17b88d633079449a1ca536de.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358767820120601Cyber Attacks and International Lawحملات سایبری و حقوق بینالملل1151451105710.22106/jlj.2012.11057FAعلی قاسمیعضو هیأت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداریویکتور بارین جهاربخشJournal Article20150102<span class="a0"><span>A cyber attack represents a novel weapon that has the potential to alter the way state and non-state actors conduct modern war. The unique nature of the threat and the ability for cyberwar practitioners to inflict injury, death, and physical destruction via cyberspace strains traditional definitions of the use of force.</span></span>
<span class="a0"><span>In this article, cyber attacks conducted by non-state actors will be discussed only for the purpose of determining when they can be attributed to a state.</span></span>
<span class="a0"><span>The main question is whether a cyber attack is an action below the threshold of the use of force, or a use of force, or a use of force amounting to an armed attack. This article has concluded that cyber force, can be qualified as a use of “armed” force in the sense of Article 2 para.4. On the other hand, only large scale cyber attacks on critical infrastructures that result in significant physical damage or human losses comparable to those of an armed attack with conventional weapons would entitle the victim state to invoke self-defense under Article 51of the UN charter. Self-defense would also be possible against a cyber attack that does not reach the threshold of an armed attack but which prepares an imminent armed attack with conventional weapons.</span></span><span class="1"><span lang="FA">حملهی سایبری، مصداق سلاح جدیدی است که میتواند روش هدایت جنگ مدرن توسط بازیگران دولتی و غیردولتی را دگرگون سازد. سرشت بیمانند این تهدید و توانمندی مرتکبان جنگهای سایبری در آسیب رساندن، کشتار و تخریب فیزیکی از طریق فضای سایبر، تعاریف سنتی توسل به زور را متحول ساخته است.</span></span>
<span class="1"><span lang="FA">در این نوشتار، حملات سایبری بازیگران غیردولتی صرفاً به منظور احراز انتساب آنها به یک دولت بررسی میشود. پرسش اصلی این است که آیا یک حملهی سایبری، اقدامی مادون آستانهی توسل به زور، در حد توسل به زور و یا توسل به زوری معادل یک حملهی مسلحانه است؟ پژوهش حاضر نتیجه میگیرد که حملهی سایبری را میتوان وفق مادهی 2 (4) منشور ملل متحد، توسل به زور مسلحانه توصیف نمود. از سوی دیگر، حملهی سایبری گسترده به زیرساختهای اساسی که خسارات مادی یا تلفات انسانی قابل قیاس با حملهی مسلحانه با سلاحهای متعارف را در پی داشته باشد، حق توسل به دفاع مشروع را به دولت قربانی اعطاء مینماید. همچنین، در واکنش به حملهی سایبری که در حد حملهی مسلحانه نباشد، اما حملهی مسلحانهی قریبالوقوعی را با تسلیحات متعارف تدارک ببیند، میتوان به دفاع مشروع متوسل گردید.</span></span>https://www.jlj.ir/article_11057_82131538d4b6623fbc1eead4a3667ae5.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358767820120601Consideration of Quantum Meruit as a Criterion for Remedy Due to Patent Infringement and Comparative Study with Reasonable Royalty in U.Sبررسی اجرتالمثل به عنوان ضابطهی جبران خسارات ناشی از نقض حق اختراع و مطالعهی تطبیقی با حقالامتیاز متعارف در حقوق آمریکا1471751105810.22106/jlj.2012.11058FAمحمد عیسائی تفرشیمحمود صادقیمحمد شاه محمدیJournal Article20150102<span class="a0"><span>The legislature of our country has enacted quantum meruit for tangible assets and labour profits whereas nothing has been mentioned concerning intellectual property. However remedy has been accepted.</span></span>
<span class="a0"><span>Taking into account the following hesitation as concrete existence of lease contract issue being an asset, unavailability of the same thing including patent due to the condition of being an innovation, we encounter the doubt whether the quantum merit could be applicable. Because 1- If an invention doesn’t enjoy the quality of innovation or is found to be the same as previous invention cannot be registered. 2- In civil law the contract of lease is defined in a way that it is exclusive to tangible assets while intellectual property is not only tangible but also there is doubt if they can be considered as assets. </span></span>
<span class="a0"><span>The contract of license and the royalty for granting a license in the US law solved the above mentioned problems; the reasonable royalty in U.S law is similar to quantum merit. The laws of our country, nevertheless there are a few small differences. As long as there aren’t any certain rules predicted in our country, quantum meruit can be used for patents damage.</span></span><span class="1"><span lang="FA">قانونگذار ایران برای جبران خسارات وارده به منفعت کار یا مال مادی، اجرتالمثل را پیشبینی نموده است؛ اما در خصوص اموال فکری، به رغم پیشبینی جبران خسارت، به امکان استفاده از ضابطهی اجرتالمثل اشارهای ننموده است. ضرورت عین بودن مال مستأجره، تردید در مالیت آثار فکری و مثلی نبودن این اموال از جمله حق اختراع به دلیل شرط جدید بودن و نوآوری، این شبهه را ایجاد میکند که ضابطهی اجرتالمثل در حق اختراع قابل استناد نیست؛ زیرا اولاً: اگر اختراعی جنبهی نوآوری نداشته باشد و یا مشابه اختراعات قبلی باشد، ثبت نمیگردد، ثانیاً: در قانون مدنی عقد اجاره به گونهای تعریف شده که مختص عین میباشد؛ در حالیکه اموال فکری گذشته از آنکه عینی نیستند، در مالیت آنها نیز تردید است.</span></span>
<span class="1"><span lang="FA">پیشبینی عقد خاص لیسانس و نهاد حقالامتیاز برای صدور مجوز بهرهبرداری از آفرینشهای فکری در حقوق آمریکا، امکان طرح این ایرادات را منتفی نموده است. نهاد حقالامتیاز متعارف از حیث ماهیت با اجرتالمثل مشابه میباشد، هرچند دارای تفاوتهایی جزئی است؛ تا زمانیکه چنین نهادی در قوانین ایران پیشبینی نشده است، ضابطهی اجرتالمثل، برای جبران خسارت ناشی از نقض حق اختراع قابل استناد است.</span></span>https://www.jlj.ir/article_11058_04f023630458e3bc482bccede3e6c0c7.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358767820120601A Comparative Study of the Bases and the Realm of Product Liability in Iranian, French and EU Product Liabilityبررسی تطبیقی مبنا و حدود مسؤولیت ناشی از عیب تولید در حقوق ایران، فرانسه و دستورالعمل جامعهی اروپا1772101105910.22106/jlj.2012.11059FAمهرزاد ابدالیJournal Article20150102<span class="a0"><span>The subject of Product liability is concerned with collections of the rules in which the producers are treated liable for personal injury or property damage caused by a product during use or consumption. Although in some different legal systems it has been made an effort to discover the legal, economic and social dimensions of manufacturer`s liability for defective products in traditional context, and in doctrine and legal precedents there have been continuously an analysis of it. But the industrial and legal-economic situations nowadays involve codifying the rules and laws governing on such liability. The article shows that product liability has not developed as far as in Iranian act on production of consumer`s rights as it has in EU product liability directive 1985 and French product liability 1998.</span></span>
<span class="a0"><span>The study of Iranian act of protection of consumer`s rights shows that the concept of consumer has been defined as buyer and manufacturer`s liability for protection of Buyer`s rights is based on contractual liability, but manufacturer`s liability for protection of third persons is based on tort. It is clear that the distinction between them is not correct and the consumer`s rights have not been as protected as necessary.</span></span><span class="1"><span lang="FA">عنوان «مسؤولیت ناشی از عیب تولید»، ناظر بر مجموعهی مقرراتی است که تولیدکننده را مسؤول زیانهای جسمی و مادی میداند که بر اثر استفادهی از کالا برای مصرفکننده و سایر اشخاص به وجود میآید. به رغم آنکه در نظامهای حقوقی مختلف تلاش شده است تا چهرههای مختلف حقوقی، اقتصادی و اجتماعی این قسم از مسؤولیت، در بستر سنتی طرح و بسط آن، نشان داده شود و دکترین و رویههای قضایی همواره به تحلیل و چگونگی بسط آن توجه کردهاند، وضعیت صنعتی و حقوقی- اقتصادی، ایجاب میکند که مقررات و قواعد حاکم بر این نوع مسؤولیت، شکل مدون گرفته و مرزهای آن به درستی ترسیم شود. بررسی دستورالعمل مسؤولیت ناشی از تولید 1985 جامعهی اروپا و مسؤولیت ناشی از تولید 1998 فرانسه و تطبیق آنها با قانون حمایت از حقوق مصرفکننده ایران، نشان میدهد که حقوق ایران در این زمینه، متضمن نقصهایی جدی است. قانون اخیر با تعریف مصرفکننده به خریدار، مسؤولیت تولیدکننده در مقابل خریدار را بر مسؤولیت قراردادی مبتنی دانسته، هرچند مسؤولیت تولیدکننده در قبال اشخاص ثالث را مسؤولیت مدنی تلقی نموده است؛ چنین تفکیکی صحیح نبوده و موجب شده است مصرفکننده نتواند از حمایتهای لازم قانونی برخوردار شود.</span></span>https://www.jlj.ir/article_11059_e54d87f49817ee9d52e470d7a8ce86a2.pdfقوه قضائیهمجله حقوقی دادگستری1735-4358767820120601Comparative Study of Supervision on Application of Discretionary Powerمطالعهی تطبیقی نظارت بر اعمال صلاحیتهای گزینشی2112461106010.22106/jlj.2012.11060FAعلی اکبر گرجیعضو هیأت علمی دانشکده ی حقوق دانشگاه شهیدبهشتییونس فتحیJournal Article20150102<span class="a0"><span>Jurisdiction is determinative of the administration’s activity and action, and important point in public law concerning the jurisdiction is the “Principle of Incompetency’’, that is to say no public authority has a jurisdiction unless such a jurisdiction is conferred to him legally. Jurisdiction falls into two types, Statutory and Discretionary power, based on the second one an administrative official is allowed to make a choice and select one of the options that are available, and therefore he can maneuver vastly. Supervision is one of the key topics of public law and supervision on discretionary powers is of utmost importance. In discretionary power, although a public authority has more latitudes, but it does not mean arbitrary decision making. </span></span>
<span class="a0"><span>So the crucial point in application of selective jurisdictions, despite the power of public authority to make a choice is the matter of qualification of supervision on these kinds of jurisdictions.</span></span>
<span class="a0"><span>In this paper through studying of the notion of selective jurisdictions and methodes of supervision them, we jump to this conclusion that the power of public authority to make a choice in selective jurisdiction does not contradict with the issue of supervision on them.</span></span><span class="1"><span lang="FA" dir="RTL">صلاحیت، تعیینکنندهی حوزهی اقدام و فعالیت اداره است؛ موضوع مهم در حقوق عمومی راجع به صلاحیت آن است که اصل بر عدم صلاحیت است؛ مگر آنکه به موجب قانون صلاحیتی به مقام عمومی اعطا گردد. صلاحیت بر دو قسم تکلیفی و گزینشی است؛ در قسم دوم، مقام اداری اختیار انتخاب داشته و میتواند از میان چند گزینه به انتخاب بپردازد. نظارت به عنوان یکی از مباحث بنیادین حقوق عمومی در صلاحیتهای گزینشی اهمیتی دو چندان مییابد؛ به رغم آنکه، مقام عمومی در این قسم از صلاحیت آزادی و ابتکار بیشتری دارد، این امر به معنی اتخاذ تصمیمات خودسرانه نمیباشد. لذا مسألهی اصلی در اعمال صلاحیتهای گزینشی، به رغم قدرت انتخاب مقام عمومی، چگونگی نظارت بر این قسم صلاحیتها است. در این نوشتار با بررسی مفهوم صلاحیت گزینشی و راهکارهای نظارت بر صلاحیتهای گزینشی، این نتیجه حاصل میشود که قدرت انتخاب مقام عمومی در صلاحیتهای گزینشی، با امر نظارت بر آنها منافاتی ندارد.</span></span>https://www.jlj.ir/article_11060_4c7cea26460d4cdb6846c9213cfc929c.pdf